15.03.2013 г.

ВИЕНА


Кои са положителните и отрицателни страни във Виена? Как ги видях?
+ грандиозните имперски здания, фонтани, дворци, църкви, паркове;
- липса на автентичност, преобладаващата част от центъра на града, построен през 19 век в неокласически стил е явление, което може да намерим и в други столици, строени по това време. В допълнение явно копиране на отделни елементи, а някъде на цели светски сгради от елинистичната цивилизация, италианския ренесанс и италианския барок;
+ виенският сецесион със своя колорит; 
+ Виена заема втора позиция сред посетените от мен столици в Европа с най-впечатляващи фонтани; 
+ градът с най-много оперни сцени в света; 
+ монументални летни резиденции, които придават на града самочувствие на столица от имперски тип със своя внушителен екстериор и по-семпъл интериор; 
- липса на обект от световно значение или така наречения шедьовър, който да е повлиял архитектурно, културно на цивилизацията. Единственото изключение е църквата "Св. Стефан", но тя е по-скоро върхово достижение за времето си, отколкото да има значимо въздействие върху готиката;
+ комбинацията изящност, аристократичност и висок стил, е отличителна черта за европейските градове от най-висока класа;
- Дунав и притоците му не играят основополагаща роля в изграждането на градския облик и атмосфера на Виена в централната му част, а само се сетете една река какво усещане придава на една столица, както е в Будапеща, Прага, Париж, Рим, Лондон и други;
+ Виенските кафенета като културно средище;

В следващите пет части ще представя визуално:
- две части, посветени на града през деня; 
- една нощна;
- зоопарка ;
- градките кафенета във Виена.

Огледално-симетричният площад "Мария-Терезиен." За съжаление беше в рестраврация и само Природоисторическият музей е заснет. Музеят на историята на изкуството е другата сграда-близнак.
Парламентът. Внушителната сграда е стилово взаимствана от колонадите на Партенона.
Зашеметяващият фонтан със статуята на Атина е сред най очарователните във Виена. Завършен в началото на 20 век алегорично изобразява четирите важни реки в границите на Австро-Унгария: Дунав, Ин, Елба, Вълтава. И макар че фонтанът на четирите реки на площад Навона в Рим е построен 250 години по-рано, неговата структура,визия и импозантност очевидно е повлияла на "виенското му братче". В течение на публикацията ще разберете, че има още едно "по-малко братче" със сходна идея, но по-скромна реализация. Всъщност парламентът с фонтана е нагледен пример за една от тезите ми: красота, без автентичност.



Неоготическото кметство е едно от най-емблематичните здания в града със своите пет кули на фасадата. В сградата са ситуирани 1600 зали.
Бургтеатър - водещата театрална институция в Австрия
Дантелената църква е проектирана по модела на "Св. Стефан" и е издигната като всички досега представени от мен сгради в периода от втората половина на 19 век до началото на 20 век
Битакът пред църквата
Площад Фрайунг по произход датира от средновековна Виена, но в днешния си вид е заобиколен с бароковата Шотенкирхе и аристократичните дворци като Пале Кински и Пале Ферстел. Фонтанът е "другото братче", както го прекръстих по-нагоре в статията и подобно на "големия брат" пред парламента, представя алегорично по-различна комбинация от реки: Дунав, Елба, Висла и По. Според мен районът е част от сърцето на града, най-хубавата му част и за разлика от "неестествено наредените в редица" монументални сгради по протежението на Рингщрасе, на площад Фрайунг се усеща атмосферата на Виена.


Шотенкирхе е построена от група ирландски монаси през средновековието в романски стил. Векове по-късно църквата заедно с прилежащия комплекс сгради преминава към Бенедиктианския орден, който го преустройва в днешния му бароков вид.









































Дворецът Кински на площад Фрайунг, построен от именития бароков архитект Хилдебранд за вицекраля на Неапол. Моделът, от който е повлияно зданието, е дворецът Одескалки в Рим, но не с днешната му модифицирана фасада, а по-старата версия на Бернини, когато е принадлежал на фамилията Киджи.
Дворецът Ferstel, повлиян от италианския дворцов стил, е бил първоначално предназначен за Централна банка
Началото на пасажа в двореца Ferstel, започващ от площад Фрайунг и излизащ в близост до кафене "Централ"











































Фонтан в района на площад Фрайунг









































Готическата църква на францискански монашески орден на името на Минор - миноритите. Осмоъгълната кула била увенчана с готически шпил, но по времето на първата османска обсада на Виена е бил разрушен от гюле. С това се обяснява странната липса на островърх завършек. Относно интериора е интересно да се спомене поръчаната от Наполеон 20-тонна мозайка, копие на "Тайната вечеря."
Миноритен плац, площадът пред едноименната църква е един от най-старите във Виена и подобно на Фрайунг е заобиколен от аристократични дворци
На Михаелер плац може да се насладим на:
- едноименната църква, сред най-старите в града;  
- императорския дворец "Хофбург";
- римските разкопки;
- разкошните стенни фонтани;
- колосалните скулптури на входа на "Хофбург".
Според мен най-хубавият площад във Виена!


Портата на св. Михаел е символичният главен вход към двореца "Хофбург"
Римските останки на площада ни напомнят за Виндобона, гранично селище в Римската империя, върху което повече от хилядолетие по-късно Виена се разраства и превръща в имперски град
Поглед към Колмаркт, сред най-луксозните и бутикови улици, а в дълбочина Хофбург
На шикарската Грабен в миналото са се провеждали парадни и празнични шествия. Днес е бляскава търговска улица.


Мемориалът на чумата - барковият паметник, посветен на покосените от чумната епидемия през 1679 година


Има и атмосфера, архитектурата също блести. Какво повече да иска човек ?
Петерскирхе е първата куполна църква във Виена. Накратко екстериор - Санта Агнезе ин Агоне от площад Навона и интериор от "Св. Петър", Ватикан.  
Най-известната забележителност на града - църквата "Св. Стефан." Първоначалната постройка е от 12 век, но в днешния си вид е от два века по-късно. При окупирането на града от съветската войска е тежко опожарена. 
Оригиналност на катедралата придава асиметричността на двете й кули: недовършената северна е наполовина от южната. Южната кула със своите близо 137 метра четири века и половина е най-високата постройка в Европа от 1433 г. до издигането на Айфеловата кула през 1889 г.
Площадът пред катедралата "Св. Стефан." В известен смисъл тук е и другият край на най-атмосферичната и красива част на града. Да, има много други забележителности, но за мен сърцето на града е от площад Фрайунг до "Св Стефан."
Цялата западна част на площада пред "Св. Стефан" е изравнена със земята от бомбардировките през 1945 година. За съжаление, резултатът е модернистичен, а безличните постройки разположени точно до стъкленото здание ще ви ги спестя.
Griechenbeisl  е най-старата традиционна гостилница, датираща от 1447 година. В ресторанта за първи път се сервира бирата "Пилзен Уркуел" през 19 век и впоследствие придобива световна популярност.
Гръцката църква в района е резултат от многобройната гръцка колония във Виена 









































Еврейският район не е отличителен архитектурно.  идът на "Св. Рупрехт" подсказва, че е най-старата църква във Виена, построена 740 година, а кварталът има претенции да е най-ранно заселеният в града. 
Най-старият площад във Виена е Хоер маркт. Разрушен през Втората световна война. Двете забележителности, заради което си заслужава да бъде посетен е бароковият "Сватбен фонтан", който "набитото ми око" разобличи препратка към балдахина в базиликата "Св. Петър", Ватикан.
И Анкерур - интересен ар нуво часовник 
Кварталът на музеите е един от десетте най-големи културни комплекса в света - 60 000 кв м. В основата му са старите императорски конюшни. Пространството е един вид антипод на консервативно-класическия вид на Виена. Построено в последните две десетилетия и подслонява различни форми на изкуство от 20 век. Не мога да кажа повече за сбирките, защото не предизвикаха достатъчен интерес, а и музейната конкуренция във Виена е сериозна.
Да си дойдем на думата. Музеят на историята на изкуството намиращ се срещу квартала на музеите е от съвсем различна категория на интерес. Освен най-ценният като колекция в града е и впечатляваща сграда, разположена на площад Мария-Терезиен. Сбирката е разнообразна и е вследствие от имперски амбиции, без жалене на средства. Австрийското участие е пренебрежително, което е сериозна критика към желаната визия на Виена за един от центровете на изкуството.
Рафаел









































Веласкес
Караваджо
С Тициан като най-виден представител на Венецианската школа е редно да се отдаде почит на  италианския град. Благодарение на упадъка на Венеция и близките културни взаимотношения между двата града, в Музея на историята на изкуството има не няколко картини, а цели стаи на Веронезе, Тинторето, Тициан. Въобще голямото италианско крило е представено с артисти главно родом от северната част на Италия.
Брьогел е представен с най-голямата колекция от негови картини
Интериор
Рубенс 
Рембранд
Каналето
Експонати от Древна Елада и Древен Рим. Тук е мястото да спомена за Златното съкровище от Наги-Сент Миклош с изписаното име на хан Аспарух в секция 38 на музея, но за съжаление забравих и не успях да го видя. Но да знаете, че има българска следа в музея!
Венецианецът Канова с "Тезей и минотавъра." Любопитното е, че вече над сто години величествената скулптура  е разположена на стълбището в очакване да бъде преместена в Храма на Тезей.
Карлскирхе е църква издигната по политически причини да затърди желанието на император Карл VI  Виена да е "новият Рим." Интересен хибрид се е получил: куполът от "Св. Петър", портикът от Древна Елада и колоните на Траян. Най-пищната барокова църква в града е проектирана от фон Ерлах. Посветена е на св. Карло Бартоломео, но по-вероятно е да е изградена в прослава на Карл VI. Над олтара във вътрешността са изрисувани всички крале и императори от Карл Велики до Карл VI.


Руската църква
Паметникът на съветската армия е открит четири месеца след превземането на Виена през 1945 г. Абстрахирайки се от идеологическия отенък, от всички монументи на подобна тематика в Европа, този е най-добре направеният в естетически план.








































Действието се развива през 16 век в малко казино наименовано Белведере (хубава гледка), разположено на хълм над тогавашните размери на Апостолическия дворец във Ватикана. По-късно Браманте ги свързва и образува двора Белведере. Така започнало модното течение сред аристокрацията и монархията на Европа да се строи дворец с градина на възвишение.
Историята на двореца започва с Йожен Савойски, който възлага на бароковия архитект Хилдебранд да му проектира лятна резиденция. Долен Белведере е завършен 1716 г. Изпълнен с австрийско изкуство и с изключение на една-две зали е семпъл като интериор. Не препоръчвам посещението в сградата и не си струва парите. 
Достъпът към градината е безплатен, която на мен ми остави по-силно впечатление, спрямо двата двореца. Препоръчвам я.


Горен Белведере има френски акцент, построен няколко години след Долен Белведере със замисъл да приема грндиозни балове. Самият дворец е по-бляскав, но твърдението се отнася само за няколко зали. За почитателите на австрийското изкуство би било интересно, но аз отново не бих го препоръчал ако не беше най-богата колекция от картини на Густав Климт и няколко френски импресиониста. 
"Целувката" на Климт
Първата част за Виена завършва със серия от ордени.
Францисканският с най стария орган в града. 








































Третият по големина рицарски орден, основан по времето на кръстоносните походи след малтийците и тамплиерите, е тевтонският. Седалището е във Виена.








































Йезуитите са до старата сграда на университета на Виена и затова е известна като Университетската църква.









































Бароковият интериор направо те ослепява от мрамор и злато. Поръчан е от императора по случай 20-годишнината от битката за Виена.
Сърцата на владетелите от династията на Хабсбургите са погребани в Августинската църква
Монументът, дело на Канова в Августинската църква, е по подобие на негова пирамидална скулптурна творба в "Санта Мария деи Фрари" във Венеция, където е погребано сърцето му
В скромната на външен вид църква на капуцините са погребани телата на Хабсбургската династия
Малтийският кръст

Втора част

Нощна Виена

Зоопаркът във Виена

Градските кафенета във Виена


Няма коментари :

Публикуване на коментар