2.06.2015 г.

ПРАГА, ОТКРИТ ГРАД


"Прага не ме пуска - тази баба има нокти на хищник. Ето защо трябва да се примирим,

да я подпалим от двата края - от Вишеград и от Храдчани,

тогава би било възможно да се спасим." Франц Кафка

Хармоничният ансамбъл, оформен в Мала Страна, е "черешката на тортата" в Прага. Малко квартали в Европа могат да се докоснат до постигнатото и консервирано съвършенство. 
Забравете за клишетата и постулатите. Те са за това, за да бъдат оборени. Концентрацията на магията е неравномерно разпределена в определени райони. Най-бляскав и съхранен сред които е Мала Страна.
До 18 век е наподобявал град в града с отделно законодателство и собствено кметство. Първоначално е бил икономически изостанал, но от 16 век е започнал процес на мащабно модернизиране до степен, че безвъзвратно бива изгубена архитектурната стилистика по тези географски ширини. 
В резултат на което, аристокрацията и църковните служители се настаняват във величествени имения и дворци с градини по италиански образец. Изясни ли се сега защо е най-красивият район на Прага! Нека видим следващите снимки...

Ненадминатият Ренесанс е оставил своите отпечатъци върху фасадите на сградите чрез техниката на изобразяване на сградите сграфито. 
Няколко последователни слоя мазилка се нанасят, след това биват отстранявани на различна дълбочина, за да изпъкнат цветовете на долните мазилки. 

Ренесансова Прага е изумителна. Даже изумителна е недостатъчна дума в случая, направо "мачка". Дворецът Шварценберг.



Най-блестящо декорираното сграфито здание в Прага датира от 16 век и е построено от фамилията Лобковиц, а повече от век по-късно е придобито от сегашните му собственици Шварценберг.






За да бъде осъзнат Храдчанският площад е нужно внимателно обхождане и детайлно взиране дворец по дворец. Формата му е непроменена от средновековието, но сградите са претърпели промени в посока Ренесанс и барок.

Възможно е да изникне ефектът "Уау". Признавам при мен се случи: бароковото бижу "Тосканския дворец", днес Министерство на външните работи.

Друга красота, която заслужава да бъде спомената на Храдчанския площад е Архиепископският дворец. Не може да се отрече, че властимащите са имали усета и умението да достигнат най-високите естетически нива за времето си.

Местоположението му не е случайно, непосредствено до замъка Храдчани. По поръчка на Хабсбургите е започнат строежът на двореца. Очевидни са близките взаимотношения монархия-църква.



Твърди се, че най-големият замъков комплекс в света е Храдчани. Защо комплекс? Защото Храдчани е симбиоза от църкви, дворци, градини, дворове, музеи, зали, галерии.

И въпреки формалните наименования фасадата наподобява повече на дворец.


Не желая да навлизам в исторически детайли. Какво ми направи най-голямо впечатление в комплекса? С две думи - стиловата еклектика. Щетите по замъка през вековете са го видоизменили. От бароковата резиденция на президента...



... до катедралата, седалище на архиепископа "Свети Вит". Лявата кула е готическа, но върхът на дясната е ренесансов. Защо?



Вкусът на времето. Повлияна от френската готика, църквата е започната 14 век, по-късно са вградени ренесансови елементи. Главната катедрала на Прага е завършена чак през 20 век и тогава окончателно придобива готическия си вид.




Поглеждайки църквата "Свети Георги" в комплекса Храдчани, може отново да забележим разностилието. Бароков екстериор, а ако влезнете във вътрешността се връщаме столетия назад в предхождащия готиката - романизъм. Хипотетично погледнато и "Свети Вит" е било възможно да изглежда по подобен начин, но в по-различен мащаб.



В Храдчани има и художествена галерия, но не я препоръчвам освен ако нямате по-специализиран интерес. Атмосферата в замъка като всяка по-институционална среда е по-стерилна.


Страховският манастир в Мала Страна е ансамбъл от сгради, който препоръчвам да бъде посетен. И навярно не би било фатално ако се пропусне посещението на
църквата
или библиотеката.
Голям пропуск обаче би било невъзможността да се насладим на очарователната гледка, убеждаваща ни колко фотогенична е Прага. 
Запитвайки се защо Мала Страна е по-близо до съвършенството, стигам до следното заключение:
- защото е доминиращо бароков район. Видно е в пищността на "Св. Богородица от Лорето" и 
в елегантния Чернински дворец.
- втората причина е в стъпаловидното оформление на тесните,
криволичещи, 






вълнообразни улици.
Произвеждат драматичния ефект да те изведат до някой площад с поредния дворец,

монумент,


































 






църква...

или внезапно разкрила се гледка. 





За да не ни заболи вратът от взиране в посока нагоре, в Мала Страна е добре да поглеждаме и надолу. Заслужава си да се вгледаме в паважа,
шахтата.
Да не пропуснем лебедите.
И отново вдигни очи,
виж този ландшафтен свят.
Пражкият барок достига своята кулминационна точка в "Свети Николай" в Мала Страна. Уточнявам разположението, защото има две църкви с едно и също име в града.









Катедралният купол и кула са емблематични за архитектурния облик на Прага.
Малостранският площад пред "Свети Николай" е сърцето на района, но поради натоварения трафик не може да изпъкне в цялостната му прелест. Чумната колона е традиционен паметник за Централна Европа, ознаменуващ краят на епидемията. За да не се преповтарям във Виена 2 има информация кой е моделът за подобен род монументи.








В Мала Страна се намират множество нешлифовани диаманти. Посещение на църква от ордена на Малтийския кръст е традиционно добра идея във всеки град.
Част от комплекса на рицарите хоспиталиери е стената на Джон Ленън. Една от малкото модернистки тематики в стара Прага.


Като идейно събитие и символизъм не е непознато за нас българите. И в София има подобна стена в същото десетилетие изрисувана, но в по-малък мащаб. 




Продължавайки няколко десетки метра от гореспомената забележителност в посока Вълтава, достигаме до остров Кампа, където може да се каже "Чао" на Мала Страна,
да се пренасочим мислено към другия бряг на реката, на която е посветена втората част за чешката столица. А дотогава какво ни нашепват дискретно от пражките фасади?








Когато си в Прага, едно наум. 
Постоянно бъди нащрек.
Възприятията да са отключени.
Да не ни напуска музикалното вдъхновение.
Да придобием мъдро откровение. 

За да достигнем благоустремение,



пътят е през съзерцание и умозрение.


Няма коментари :

Публикуване на коментар