15.03.2013 г.

ВИЕНА 2



Дворецът "Шьонбрун":
- относно произход на думата има две версии "прекрасен кладенец" или "хубав фонтан." Първата произлиза от воден кладенец, който се е използвал от императорския двор, а втората твърди, че на това място е имало извор, бликащ като фонтан;
- резиденцията в днешния си вид е строена през 18 век;
- според мен, както при Белведере, градините надделяват над двореца. Бароковият парк е зашеметяващ като размери и естетика; 
- въпреки семплата фасада на двореца, вътрешността е пищна.
Рококо декорацията на голямата галерия, най-впечатляващата зала от двореца 
Достъпът до градината е безплатен. Зоологическата градина, на която съм посветил цяла отделна част, ми се струва най-смисления разход от всичките обекти, за които се изисква вход в "Шьонбрун." 
Фонтанът "Обелиск", украсен с мраморни статуи на древногръцки речни богове, е истинско пиршество за сетивата. Заради страничното разположение отвъд централната алея и поради огромния размер на парка е вероятно да бъде пропуснат, а не бива.
Масивната красива колонадна постройка Глориет има повече естетически, отколкото практически функции. Изкачването до горе си струва, защото гледката е зашеметяваща.
Симетрията на парка в един кадър



Фонтанът-великолепие "Нептун" 
В близост до Щатпарк (градския парк)
Златната фигура на Йохан Щраус-син в Щатпарк
Курсалон е другият интересен обект в парка. Първоначалното предназначение е било за минерална баня с лечебна цел, но днес неоренесансовата сграда е средище на обществени събития.
В парка
Дворецът на богатата аристократична фамилия Лихтенщайн, която по властови причини за по-голямо влияние върху Хабсбургите създават и едноименната държава. Изрисуван е с фрески на Андреа дел Поцо. Колекцията, която е отворена само в определени дни от месеца, е сред най-стойностните частни сбирки в световен мащаб. За съжаление не успях да я посетя поради реставрация.


Паркът Лихтенщайн и Горният дворец, който се използва за частни конференции


В близост до двореца си заслужава да бъде посетено и зигзагообразното стълбище във виенското ар нуво - сецесион

Според архитектурната теория на класацизма през 19 век, стилът отговаря на определен вид сгради по предназначение:
- неокласицизъм - държавни и финансови институции
- неоренесанс - културни институции
- неоготически - църкви

Във Виена имаме точно препокриване на теорията, достатъчно е да се видят сградите по Рингщрасе. Какъв е резултатът от това догматично и донякъде архаично правило в началото на 20 век? Напълно естественото желание на много архитекти да експериментират, родил се е декоративният "югендщил."

Според някои източници сецесионът (отцепване) е австрийският вариант на ар нуво и е синоним на немския югендщил, но това не е толкова важно. Отличителните черти са:
- противопоставянето на класицизма;
- създаването на единна художествена творба от художници, декоратори, дизайнери, архитекти и др;
- социализиране на изкуството извън галериите;
- декоративен по своята същност;
- линията и орнаментът са ключови.




Майолика хаус с флоралните си мотиви на архитекта Ото Вагнер, построена в края на 19 век
Медальон хаус до Майолика хаус
Дойде времето и на виенския шницел. Както и в множеството архитектурни, културни и изкуствоведски аспекти от Виена, няма как и кулинарно градът да не е повлиян от Италия. Произходът на ястието е с ломбардски корен от Милано. Телешкият шницел е оригиналният и го донасят с картофена салата. 


Сандвичите "Босна", които може да се купят по будки на Рингщрасе са прилична алтернатива за нискобюджетно хапване

Виенски сгради, които нямат преки връзки помежду си










Със своите четири оперни театъра и още няколко сцени, на които се поставят опери и оперети, Виена е водещият град по брой здания в световен мащаб. Във Венеция е построена първата оперна обществена сграда през 1637 година и заедно с Рим се превръщат в центрове на елитарното изкуство. А до края на 17 век със своите 10 обособени сгради Венеция е световна оперна столица. Но вследствие от упадъка й, Виена асимилира създадените културни традиции, превръща ги в идентичност на града и негова визитна картичка, посредством щедрата меценатска подкрепа от аристокрацията. Моцарт, Бетовен, Хайдн, Шуберт, Брамс, Щраус са сред гениите творили в австрйската столица.

Неоренесансовата държавна опера е първата специално построена за оперен театър сграда през 1869 година в града и е сред най-престижните сцени в света.   

Народният театър 

Виенската филхармония, известна със своята перфектна акустика. По националната ни телевизия всяка година се излъчва новогодишният концерт, за който има теории, че е създаден като инструмент на национал-социалистическата пропаганда.

В тази връзка ще споделя любопитна история относно изискването за запазване на висок стандарт в музикалното изпълнение. Въпреки че отговарят на музикалните критерии на филхармонията, имало е случаи на евреи и японци да им бъде отказано място в струнната секция... просто кандидатът трябва да е бял европеец и католик. 

Марианската колона на площад ам Хоф е религиозен монумент построен в чест на Дева Мария, ознаменуващ края на чумата. Този вид паметник може да бъде видян на ключови площади в множество градове от Хабсбургската империя. Моделът, по който са моделирани всички подобни колони, е с "изненадваща локация", колоната посветена на Дева Мария пред църквата Санта Мария Маджоре в Рим.

През 1983 г.  архитектът Хундертвасер преобразява стандартна виенска сграда във феерия от мозайки, куполи, цветове и несъответстващи един с друг прозорци
Кунстхаус, построена пет години по-късно, е музей посветен на Хундертвасер. Творчеството му е самобитно и не подлежи на определения, ексцентричен като личност. В ролята на критик на модернизма изнася лекции чисто гол. Според него е по-добре една сграда да е красиво украсена и опасно нестабилна, отколкото да е прецизно проектирана и напълно безлична. Запазена негова марка са вълнообразните подове.
Виенското колело е построено по проект от колело представено на Световно изложение в Чикаго в края на 19 век като американски отговор на Айфеловата кула
Паметникът на една велика личност - Гьоте
Още един гений на духа - Моцарт в малкия обществен парк до Хофбург, Бурггартен
Фасадата на Нойебург, част от дворцовия комплекс Нойебург откъм Бурггартен
Хофбург :
- повече от 600 години главната резиденция на Хабсбургската империя;
- комплексът включва 18 крила и 19 двора;
- австрийският президент е в едно от крилата;
- с цел запълване на огромното дворцово пространство са се настанили всевъзможни мини-музеи;
- някои от тях ги посетих и предвид времевите ограничения на един турист не бих ги препоръчал за посещение.


Входът за швейцарския двор от комплекса "Хофбург"



Вътрешността в Нойебург, най-новото крило от комплекса


Крилото на Св. Августин от двореца "Хофбург." Освен църквата "Св. Августин" (представена в предната статия за Виена) се намира и смайващата барокова светска катедрала, посветена на човешкото знание, Австрийската национална библиотека.



Резиденцията на федералния канцлер на Австрия непосредствено до Хофбург

С бившия императорски парк Фолксгартен завършва и обиколката ми на дневна Виена. Централно разположен е Храмът на Тезей, точно копие на Тисион в Атина. Построен, за да подслони статуята на Канова "Тезей и Минотавъра."




Първа част

Нощна Виена

Зоопаркът във Виена

Градските кафенета във Виена

      

Няма коментари :

Публикуване на коментар