17.09.2012 г.

РИМ: СТОЛИЦАТА НА СВЕТА II част



"От деня, когато дойдох в Рим, за мен започна нов живот, истинско възраждане." Гьоте

Във втората част бих искал да споделя линк от предишното ми описание на любимия град. 
Първите 2 части започват от 20 страница
От 3 до 13 част от 1 страница

Скулптурата Бабуино от "говорещите статуи" е една от трите улици в тризъбеца, който се формира от площада на народа в посока площад Испания. При създаването й, гражданите я оприличили на бабун (маймуна), откъдето идва наименованието й.
Друга статуя от шестте говорещи е открита в началото на 16 век по време на строителни дейности. Pasquino е кръстена на местен човек, който разнасял из града слухове и клюки придружени със саркастични коментари от "кухнята" на Ватикана. След смъртта му в негова чест статуята е наименована на името му и  хората започнали да разпространяват, пишат и лепят коментари с обществен отзвук. В един момент се превръща в местна институция, започват да я обличат като езически бог и известността на Паскуино излиза извън границите на Папската държава. В Англия се появява пасквила - сатирично литературно произведение с критичен характер.
Римският народ спазва традицията пет века и до ден днешен. Може да намерим следи от съвременни словоизлияния в свободна форма около Паскуино.









































Артистичната виа Маргута
Фонтан на виа Маргута
















































В близост до площад "Испания"
Мисля, че вече няма изненадани. Поредният неизвестен вътрешен фонтан.









































От върха на площад "Испания"
Един от 13-те обелиска и църквата "Тринита деи монти"
Римската атмосфера, разкриваща се от площад "Испания"
Артистичността и в дъното ренесансовата вила Медичи - понастоящем френска академия на изкуствата в Италия. За следващия път съм планирал посещение на градините Медичи. Една от магиите на Рим е, че винаги има нещо ново и ново за посещение. 
Още и още от бароковия площад - образец на изяществото
Не сте ли се питали защо така е наименован площадът? Какво като в близост е разположено посолството на Испания към Светия престол? 

За да си изясним ситуацията е важен контекстът на времето. Папската държава е първата, която установява постоянни мисии извън териториалните си граници, както и приема посолства на чуждестранни делегации. Рим е първата дипломатическа столица в модерния смисъл на думата със съответния корпус. Логично и Дипломатическата академия при Светия престол е първата по рода си в световен мащаб. Испания е сред тогавашните най-големи сили и съответно посолство им при Светия престол е най-старото съществуващо посолство в света, датиращо от 15 век. 
Площад "Испания" в цялата си прелест като за картичка
Световноизвестното кафе Греко от 1760 г. Твърди се, че тук Гогол е дописвал "Мъртви души" и е споделял, че за "Русия може да се пише само в Рим, защото само тук я вижда в цялата й грамадност."
Мммммммммммммм, има ли нужда от представяне.... най-доброто тирамису
Недалеч от кафе Греко се намира седалището на ордена на Малтийския кръст на виа Кондоти. В случая съм снимал двора.
На виа Кондоти е централата на ордена, а на хълма Авентин е резиденцията им








































Дворецът на пропагандата - думата произлиза от безусловната вяра в католицизма. Фасадата е на Бернини, а от другата страна на Боромини - двете основни фигури в бароковата архитектура през 17 век.
Пчелата е символ на фамилията Барберини, затова я намирамне и по фасадата на двореца на пропагандата
Църквата Sant Andrea della Frate









































Плочата посветена на Петър Парчевич - български католически епископ оглавявал дипломатическите мисии в преговорите за кръстоносен поход срещу поробените балкански народи. Идеите на Парчевич представляват и началото на българското национално Възраждане. Гробът му е в църквата Сант' Андреа деле Фрате
Ангелът на Бернини е до плочата на Парчевич в Sant' Andrea della Frate. Богатствата в римските църкви е необхватна тема.









































Дворът на църквата









































Новият площад Сан Силвестро - доскоро е бил спирка за рейсове, но сега е с променен пешеходен вид
Фонтанът Тритон 
Palazzo Barberini заедно с palazzo Corsini е част от Националната галерия за антично изкуство. Името е заблуждаващо, защото колекцията е главно с ренесансово и бароково изкуство. Изграждането на един от най-разкошните дворци в града се свързва с имената на тримата архитекти - Мадерно, Боромини, Бернини, както отбелязват в книгата "Шедьоври на архитектурата в миналото и днес" е все едно да "бъдеш кръстен от Светата Троица."
Дворецът се обновява и в по-голямата си част загатва само за блясъка си. Но за този таван, хм какво да кажа... трябва на живо да се види.
Според енциклопедията "История на изкуството" на Джансън е най-знамениятият илюзионистичен бароков таван в света. Дело е на Пиетро да Кортона. Заради огромната му площ от над 400 кв м. и сравнително ниската височина на залата, е измислен един диван в центъра, на който си полягаш и се наслаждаваш, защото иначе ще ти се "отвърти" врата.








































В галерията Барберини най-известното произведение освен таванът е Форнерина на Рафаел. Иначе има Тициан, Тинторето, Караваджо, Пусен, Рубенс. То Рубенс всъщност е в почти всеки голям музей в Европа.
Дворецът от вътрешната му страна
Тибър
Трастевере, горе вляво жълтата сграда  е San Pietro in Montorio. Църква по-известна с вътрешния си двор, в който се намира знаменитият малък храм - Темпието на Браманте. Този малък храм показва мястото на смъртта на свети Петър. Темпието е директно взаимствана от кръглите древноримски храмове, без да робува буквално на класическата форма. Горе вдясно се вижда малко от върха на грандиозния фонтан Паола. 
Трастевере
Време е и за галерия Корсини. Както споменах, заедно с Барберини оформят Националната галерия за антично изкуство.
Галерията отвътре
Academia dei Lincei - най-старата научна академия в света, основана 1603 г. Въпреки че надписът, който се вижда на снимката, е на входната порта на вила Фарнезина, седалището е в двореца Корсини т.е. от другата страна на улицата. 
Градината пред изящната вила Фарнезина
Вила Фарнезина - състои се само от 5 стаи, но какви само. Ренесансовото бижу е задължително за посещение. Висок ренесанс от най-висша класа. Няма картини, но всеки сантиметър от стените, тавана е изписан от Рафаело, Джулио Романо, Себастиано дел Пьомбо и Содома - прякора на художника е заради хомосексуалното му влечение.
Лимон на фокус, а зад него Фарнезина и Корсини
Какво струпване само:
- в средата най-старата научна академия в света Accademia dei lincei и галерия Корсини с Караваджо, Рибера и Рубенс;
- вдясно вила Фарнезина - ренесансовият шедьовър на Рафаело и компания.
Библиотека в комплекса на вила Фарнезина
Въпреки че седалището е в Корсини, понякога научната академия заседава и във Фарнезина. 
Иначе вилата е първата в Рим от олекотен тип, открита към градина и река, без вътрешни дворове и стаи за аудиенции. Стенописите в лоджията са дело на четката на Рафаело, Джулио Романо, Себастиано дел Пьомбо и Содома. Построена е за банкера Киджи, но по-късно е придобита от семейство Фарнезе, което разчитало да я съедини чрез мост с палацо Фарнезе, разположен от другата страна на Тибър. 
Идеалната красота е пресъздадена във фреската "Триумфът на Галатея" на Рафаело още в първата зала. 




Вътрешната градина на вилата
Прехвърляме се на един незнаен вътрешен римски двор
Palazzo Margherita - дворец от края на 19 век. Днес се подвизава на виа Венето и е американско посолство. Забранено е да се снима сградата, но фотографът си издебна момента.

Шикарската виа Венето


Cafe de Paris
Любима сграда! Швейцарският културен институт - долната част е декорирана и наподобява изкуствени пещери.








































Фонтан на конете във вила Боргезе
Площад "Сиена"
Копие на шекспировия театър "Глобус" във вила Боргезе
Езерото с гъските
Градината зад езерото с гъските
Арка във вила Боргезе
Галерията за модерно изкуство. За разлика от други градове, където подобни галерии са разположени в по-модернистични сгради, в Рим си е по наложената традиция - неокласическа сграда.
Фонтан с костенурки срещу галерията
Фасадата от по-близо на галерията за модерно изкуство. Какво може да видим?
Климт
Ван Гог
Роден









































Величественият Канова 









































Българинът Христо Явашев - Кристо









































Сфера в сферата на Помодоро, по-голямата от изработките се намира в двора на Ватиканските музеи
Паметникът на Иван Вазов, открит 2010 година на площад "Торвалдсен" в близост до Музея за модерно изкуство
Вила Джулия - ренесансова вила подслоняваща колекция за етруско изкуство
Дворът
Красивите рисунки в предверието, което води към двора на вила Джулия








































Саркофагът на съпрузите от 6 век пр.Хр. е най-значимото етруско произведение в музея
Храм построен по етруски образец в двора
Ренесансовата фасада от вътрешността
Кварталът "Копеде" с нехарактерна за града архитектура. Стилът е ар нуво и е изграден в края на 19 и началото на 20 век от архитекта Копеде - може да го кръстим "италианския Гауди".
Площадът "Минчо" в квартал "Копеде"
Като за града с най-много фонтани в света, няма как и тук да няма

Модерен фонтан в жилищен район близо до квартал "Копеде" и далеч от туристическите тълпи
"Обрасла" сграда
Вила Паганини 
Входът на вила Торлония - проектирана от Валадиер
В обширния парк има две копия на обелиски, но не от оригиналните 13









































Джузепе Валадиер я проектира в неокласически маниер. Тази сграда е била резиденция на Мусолини 20 години и заради това е имало реална опасност да бъде бомбардирана през втората световна. Но за щастие е запазена заедно с прилежащия парк.
Интериорът, както винаги е на обичайното римско ниво. Има няколко релефа на Канова.









































Другото копие - обелиск във вила Торлония









































В част от парка може да се посети казиното на совите - странна смесица от къщички в стила на квартала Копеде
"Да. Мога да кажа, че само в Рим аз почувствах какво собствено представлява човекът. До тази висота, до това щастливо чувство по-късно вече не дойдох." Гьоте


Първа част

Трета част

Български следи в Рим


Няма коментари :

Публикуване на коментар